Laddplatser för elbilar och laddhybrider.

 

SGB 1 har nu 16 och SGB 2 har 6 laddplatser för elbilar och laddhybrider färdigställda. Den samarbetspartner som har valts är Vattenfall Incharge och laddplatserna är fn enbart för boende inom SGB 1&2. 

Kostnaden för en laddplats är 450 kr per månad som betalas till SGB 1 eller 2 beroende på vilken parkerings plats du väljer/får, om det inte är samma förening som du är medlem i tillkommer moms. plus elförbrukningen 2,25 kr per kWh som betalas till Vattenfall Incharge. 

De som idag hyr en plats där det finns en laddstolpe men inte har ett laddbart fordon fortsätter att betala samma pris som de har betalt tidigare. När den som hyr där går över till elbil eller laddhybrid så gäller det nya priset. De som har elbil eller laddhybrid har förtur till laddplats, befintlig hyrestagare utan elbil eller laddhybrid kan få annan plats utan laddstolpe, till samma pris som tidigare.

Vill du hyra en laddplats, kontakta Teoge. När du har fått en laddplats, beställ då en laddbricka från Incharge och meddela Teoge vilket nummer er laddbricka har så kan den läggas in i vårt system, annars kan du inte ladda hos föreningen.

Observera att det inte är tillåtet att ladda elbilar eller laddhybrider i motorvärmaruttagen som finns på andra platser. Den typen av uttag är inte dimensionerade för elbilsladdning, inte heller är kablage och avsäkring det.

 

Mer info från Vattenfall Incharge Smart BRF:


Välkommen till InCharge

Vad kul att din förening satsar på att möjliggöra elbilsladdning vid din bostadsrättsförening. Din förening har valt en lösning som heter InCharge Smart brf från Vattenfall. Som elbilsförare kommer InCharge göra det avsevärt enklare, smidigare och säkrare för dig att köra elbil. Du som boende kan vara trygg med att laddningen sker på ett säkert vis och att du inte är med och betalar någon annans ström. InCharge fungerar som en operatör mellan er föreningen som äger laddstationerna och er som kör eldrivet i föreningen.
För att komma igång med laddningen vid era laddstationer så smidigt som möjligt har vi några tips på vägen.

1. Beställ ditt laddkort eller laddbricka från InCharge
Som medlem i er bostadsrättsförening beställer du kostnadsfritt ett personligt laddkort eller laddbricka via goincharge.com. När du har fått ditt laddkort eller bricka från InCharge behöver du ange ditt personliga kortnummer till utsedd styrelseadministratör i er förening så att denne kan ge dig behörighet att ladda vid era stationer. Det fungerar inte att ladda vid era stationer om du inte får behörighet. Du kan använda samma laddkort eller laddbricka när du laddar i det publika InCharge laddnätet som du kan läsa mer om under punkt 4.

2. Betalning
När du laddar din elbil registreras detta via ditt laddkortsnummer och du betalar för den mängd el du laddat, både i din förening och i det publika nätverket, vilket hamnar på en samlad faktura som kommer kvartalsvis. Du får fakturan i slutet av månaden efter aktuellt kvartal och fakturorna ska betalas inom 30 dagar.

3. InCharge kundservice
InCharge kundservice hjälper dig gärna med frågor om elbilsladdningen. Vänd er i första hand till dem då vår kundservice är specialiserad inom området och finns tillgängliga om något känns klurigt. Ni når dem via telefon 020 – 52 62 00 (vardagar mellan 09.00-17.00) eller via mail på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Felanmälan och support är öppet dygnet runt. På vår hemsida hittar ni dessutom vanliga frågor och svar.

4. InCharge publika laddnät
Du kan även ladda i det publika InCharge laddnätet som sprider sig över hela Sverige. Laddstationerna som ingår i InCharge laddnät är synliga i InCharge appen eller på vår websida goincharge.com. Där ser du aktuellt pris för laddning, tillgänglighet och vilken typ av laddstation det är.

5. InCharge app
Appen InCharge finns till både IOS och Android. Laddning vid publika laddstationer kan aktiveras med hjälp av appen. Den är alltså inte ett verktyg för laddning i ett stängt nätverk som vid din bostadsrättsförening.

6. My InCharge
My InCharge är en tjänst där du som elbilsförare kan se status och statistik över dina laddningar. Du kan också se din förbrukning på laddkortet och följa all laddning, både den publika och den som sker inom bostadsrättsföreningen.

Checklista
□ Beställ ditt laddkort eller laddbricka på goincharge.com
□ Skicka in ditt kortnummer till utsedd administratör i föreningen – denne ger dig behörighet att ladda vid stationerna
□ Ladda ner InCharge app för att se var din närmsta publika laddstation finns
□ Logga in på My InCharge för att följa upp din laddhistorik

 Bästa hälsningar, InCharge

Vi Runt Ritorp

 

Vi Runt Ritorp är ett häfte som innehåller Information för boende i SGB 1 och SGB 2, inklusive ordningsregler och ansvarsfördelning.
Det ger även svar på många frågor som mäklare brukar ställa.

Häftet är i PDF-format och går att hämta här: Vi Runt Ritorp med ordningsregler 2021-03-01 .

Senast uppdaterad 2021-03-01.
Ordningsreglerna fastställda vid SGB 1 styrelsemöte 2021-02-18 och SGB 2 styrelsemöte 2021-02-17.

 

Bastu

SGB 1 har en bastu i E-huset, ingång från gaveln Regementsgatan 54.
Den hyrs bara ut till boende inom SGB 1&2. Den bokas via bokningstavlor vid tvättstugor, webben eller app för SmartPhones, se mer här.
 Din tagg ger tillträde till såväl källardörr som bastu under den bokade tiden.

​ 

​Basturegler 2019, Swish tillkom i april 2017

  1. Bastutider alla dagar mellan 07.00--22.00. Bastupass enligt bokningstavlan.
  2. Har du INTE påbörjat din bastutid inom 30 minuter är det fritt fram för andra att överta Din bokning.
  3. Du får inte boka två pass direkt efter varandra.
  4. Avgift är 20 kronor per person och pass, betalning se nedan.
  5. Rökning är förbjudet.
  6. Husdjur får inte medförs.
  7. Glas och porslin får ej medföras.
  8. Att bryta mot bastureglerna, kan innebära avstängning.
  9. Städa ordentligt efter dig, glöm inte bubbelkaret och duschen.
  10. Kontrollera att du inte har glömt något kvar.

 

 Vid fel eller oklarheter kontakta Styrelsen, Tack !

 

Betalning görs till SGB 1:s Swish nr. 123 527 53 59.

Ange namn, bokarens lägenhetsnummer*, antalet badare det gäller och datum. Tex. Karl Andersson 152 3st 160803.

Not. Du kan också betala genom att lägga pengarna i ett kuvert på vilket Du antecknar uppgifterna angivna ovan samt, det går även att göra en banköverföring till SGB1 Handelsbanken Solna 6186 973 213 078.

* Lägenhetsnumret (3 siffror) ska stå på din lägenhetsdörr och kan också hittas på avgiftsavin. Det är de 3 sista siffrorna i objektsnumret som står på avgiftsavin, typ 2910x-0152.

Instruktioner för bokning av tvättstugor, bastu och uthyrningslägenhet.

Tvättstugor: Här kan varje lägenhet boka tre pass framåt dock max 12 pass i månaden.
Länk till regler för tvättstugorna.

Bastu: Du får ej boka två pass i direkt följd. OBS! Avgiften är 20 kr per person och pass. Läggs i kuvert enligt anvisning i bastun. Länk till regler för bastun.

Gästlägenheten: Här kan varje lägenhet boka max sju dygn i följd. Dygnet gäller från klockan 12:30 till klockan 12:00 sista bokade dygnet.
OBS! Bokaren kommer att debiteras 200 kr per bokat dygn. Avbokning måste ske tre dygn före bokad tid för att slippa debitering. Länk till regler för gästlägenhet.

​För att boka tvättstuga, bastu eller gästlägenhet, klicka på Aptusbokning

 

Bokning via SmartPhone:

​Först behöver du ha en app installerad på din smartphone och/eller surfplatta.

Har du en enhet med Android, hämta och installera appen "Aptus Bokning" från Play Butik.

​Har du en enhet med iOS (Apple), hämta och installera appen "Aptus Bokning" från App Store.

​I appens inställningar,

I Adressfältet, skriv in: http://aptus.sakerhetsintegrering.se/sgb/mobil
Vid "Användarnamn och lösenord" måste du ange samma som du har för webbokning.

Saknar du uppgifter för inloggning så hjälper Patrick på Teoge dig med det.
Byt gärna temporärt/ärvt lösenord mot ett du själv väljer, det görs via webbinloggningen.

 

Free Joomla! templates by AgeThemes